Mediácia

Mediáciou je možné vyriešiť akýkoľvek problém z oblasti civilného práva okrem sporov, ktoré sa týkajú trestného práva.

Úloha mediátora

coaching

Úloha mediátora

Mediátor dbá na vyvážené rozdelenie komunikačného priestoru a proces tak, aby sa každá zo strán mala možnosť k danej problematike vyjadriť a získať k svojmu rozhodnutiu toľko informácií, koľko ich potrebuje. Zároveň nezasahuje do rozhodovania výberu riešenia účastníkov, ale pomáha im identifikovať problém, identifikovať záujmy sporiacich strán, nabáda sporné strany, aby hľadali praktické riešenia a pomáha sporiacim si vyjednať také riešenia, ktoré uspokojujú obe strany.

Cieľ mediácie

Cieľ mediácie

Je nájsť riešenie akceptovateľné pre obe strany, pričom sa prihliada na záujmy oboch strán.

coaching

Princípy mediácie

Platí, že nikto nemôže byť k mediácii nútený a všetky strany zúčastnené na mediácii môžu kedykoľvek z vlastnej vôle odstúpiť od mediačného procesu, a to aj bez udania dôvodu.

Informácie, k odhaleniu ktorých došlo v priebehu mediácie, sú a zostávajú dôverné. Mediátor je zároveň viazaný aj povinnosťou mlčanlivosti, ak nie je v zákone stanové inak.

Mediátor nepresadzuje svoj názor a riešenie, voči stranám sporu nie je zaujatý, nemá predsudky a ani nepodporuje žiadnu zo strán.

Mediácia je proces zameraný na budúcnosť a do budúcnosti. Udalosti, ktoré sa odohrali v minulosti, slúžia v mediačnom procese iba na priblíženie situácie a okolností, za ktorých sa konflikt medzi stranami stal.

Mediátor pomáha stranám sporu v odhaľovaní a rešpektovaní odlišných názorov a potrieb druhej strany.

V priebehu mediačného procesu sa mení počiatočné súperenie na spoluprácu pri hľadaní vhodných riešení. Ak k tejto zmene nedôjde, nebude možná vzájomná dohoda.

Samotné riešenie konfliktu cestou mediácie je hľadaním nových možností, ale aj samotné hľadanie možností vyriešenia sporu v mediačnom procese.

Mediátor za proces riešenia a strany konfliktu za vecnú stránku riešenia (spôsob riešenia sporu).

Účastníci mediácie hľadajú za aktívnej pomoci mediátora možnosti riešenia konfliktu a v závere procesu sami slobodne rozhodujú, či ukončia mediačný proces vzájomnou dohodou alebo bez nej.

Ani jedna strana sporu po mediácii nezostáva „porazená“, výsledná dohoda uspokojuje potreby a záujmy oboch strán.

Výhody mediácie

Náklady na mediáciu sú výrazne nižšie v porovnaní s nákladmi na súdne konanie a právne služby s ním spojené.

Mediácia môže začať prakticky okamžite po oslovení mediátora. Nie je potrebné čakať na stanovenie termínu, neexistujú tu prieťahy, námietky, opravné prostriedky, nie je potrebné dodržiavať procesné povinnosti ani poriadok.

Mediačného sedenia sa zúčastňujú iba tí, ktorých sa konflikt bezprostredne týka, t.j. strany sporu. Samotný proces mediácie je teda veľmi diskrétny a osobný. Všetky zúčastnené strany sú povinné zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach súvisiacich s mediáciou.

Mediačné konanie slúži k posilneniu osoby, ktorá má vo vzájomných vzťahoch nižšie postavenie. Úlohou mediátora je udržiavať túto rovnoprávnu vyváženosť počas celého mediačného procesu.

Pri mediácii sa nevyžadujú dôkazy, či svedecké výpovede. Postavená je na pravdovravnosti, keďže strany sporu majú možnosť o sebe rozhodnúť, sú oveľa úprimnejšie a priamejšie.

Vďaka mediácii môžu strany sporu pokračovať v spolupráci, pretože výsledkom je obojstranne výhodná dohoda.

Mediačný proces nezanecháva v stranách pocit krivdy a nespravodlivosti ako sa stáva v niektorých prípadoch na súdnom konaní.

Mediácia prebieha „za zatvorenými dverami“ na rozdiel od verejných pojednávaní, kde môže dôjsť k strate dobrej reputácie nielen z pohľadu verejnosti, ale aj budúcich možných obchodných partnerov.

Konflikt býva často vyriešený netradičným spôsobom, ktorý navrhujú strany samotné a je vyhovujúci obom.

V prípade, že rozhádané strany nemôžu vôbec spolu komunikovať, no prejavujú ochotu riešiť spor dohodou, je možné mediáciu viesť oddelene s každým účastníkom.

Priebeh mediácie

Predmediačný krok

  • oslovenie mediátora, konzultačné stretnutie kde sa mediátor oboznámi s podstatou sporu, posúdenie vhodnosti sporu na mediáciu
  • oslovenie druhej strany zo zámerom získať súhlas s mediáciou
  • výsledkom býva dohodnutie dňa, hodiny a miesta konania prvého mediačného stretnutia

Mediačné stretnutie

Zvyčajne trvá jednu hodinu a je rozdelené na 6 častí
  • úvod – dohodnutie pravidiel mediácie, mediácia začína spísaním Dohody o začatí mediácie
  • definovanie problému – každá strana má svoj rovnako dlhý "neprerušovaný čas" na objasnenie svojho pohľadu na spor
  • vzájomné pochopenie – pomenovanie podstaty sporu, ak je konfliktov viac, určiť poradie ich riešenia
  • hľadanie riešení – navrhovanie riešení a vyjednávanie strán za pomoci mediátora
  • spísanie dohody – pokiaľ prišlo k dohode, určiť definitívnu formálnu podobu dohody. Výsledkom môže byť aj čiastková dohoda, kedy niektoré body zostávajú neriešené.
  • záver – je potrebné zhrnúť výsledky, ku ktorým strany dospeli. V prípade, že bola spísaná čiastková dohoda, alebo nedošlo k žiadnej dohode a strany sporu majú záujem pokračovať, môže mediátor naplánovať ďalšie stretnutie.

Pomediačný krok

  • mediátor môže kontaktovať strany sporu (napr. po 2 – 3 mesiacoch) so záujmom o priebežné plnenie mediačnej dohody.
  • ak sa plnenie nekoná, môže mediátor dohodnúť kontrolné stretnutie. Toto stretnutie je možné dohodnúť už v Dohode o ukončení mediácie.

Mediačné služby

Rodinné spory

Riešenie konfliktov v osobnom živote mediáciou. Spory medzi rodičmi a deťmi, medzi manželmi, partnermi, rozvody manželstiev: zverenie dieťaťa do starostlivosti, forma výchovy dieťaťa, úprava styku rodiča s dieťaťom, vyživovacia povinnosť, vyrovnanie majetku po rozvode (BSM), dedičské spory, spory medzi súrodencami, medzigeneračné spory a iné...

Občianske spory

Mediáciou možno riešiť široké spektrum občianskych sporov. Susedské spory (poškodzovanie majetku, hluk, hranice pozemkov, parkovanie, domáce zvieratá, rušenie nočného kľudu, atď.), spory občana s obcou, komunitné spory, uplatňovanie vlastníckych a spoluvlastníckych práv, vysporiadanie spoluvlastníctva, poškodzovanie majetku a vandalizmus, spory vzniknuté z uzavretia zmlúv a iné...

Pracovné spory

Mediáciou sa dajú riešiť aj vzniknuté spory na pracovisku alebo v rámci pracovnoprávnych vzťahov. Konflikty medzi zamestnancami, konflikty medzi zamestnancami a nadriadenými, ukončenie pracovného vzťahu, nevyplatenie mzdy, pracovné úrazy, diskriminácia na pracovisku, šikanovanie na pracovisku (mobbing, bossing, staffing), náhrada škody, porušenie pracovnoprávnych predpisov, kolektívnych zmlúv a iné...

Obchodné spory

Predmetom obchodnej mediácie sú spory medzi firmami alebo v rámci jednej firmy. Nedodržanie zmlúv, nedodržanie termínov, rozviazanie partnerstva, neplnenie dohodnutých pravidiel, neplatenie faktúr, nesplácanie dlhov a iné...